Friday, August 2, 2019

House of Kambing: Tidak se'fancy' Namanya

Pada hari ini, kami pergi ke House of Kambing untuk tryout. Lokasi dia kat kawasan MAEPS, Serdang. Kalau Google je confirm dapat location dia. Macam biasa, kami pergi ke restoran tu lepas waktu lunch. Expectation kami agak melangit, dah letak nama restoran fancy sangat siapa suruh.





Location restoran ni agak interesting sebab dia terletak kat kawasan berbukit, bersebelahan dengan kolam ikan dan sebelah lagi kandang kambing biri-biri. Siap ada unta seekor. Sampai kat entrance restoran ni, kami terus mencari meja sebab memang tak ada penyambut tetamu.



Menu diletakkan kat depan kami untuk pilih sebelum order. Menu makanan dia ringkas gile. Hanya ada a few pilihan sebab semua berasaskan kambing. Tapi, bagi yang tak suka kambing tu, masih ada lagi set lain macam set bersama ayam tapi agak limited (dah nama restoran House of Kambing,  of course lah hidang kambing) . Jadi senarai yang kami order seperti di bawah:

  • Nasi Kukus Kambing Bakar - Nasi putih dan daging kambing yang disertakan dengan sos kambing bakar istimewa + kari kambing kosong, sambal hijau, timun dan kobis mentah. 
Cara presentation dalam menu? (tengok gambarlah) - awesome gile. Tapi biasanya tak meet expectation (kedai mana-mana pun sama kalau dah kat area bandar ni). Combination makanan ni agak 'masuk'. Sos istimewa dia agak savory (kicap based - bukan macam black pepper sauce) ditambah dengan daging bakar yang smokey, memang mantap. Cuma kepingan daging kambing tu nipis dan tak banyak dalam 3 slices je, kurang moist - jadi kurang berbaloi dengan price. Benda yang paling boleh puji, sambal hijau dia dengan kari kambing kosong.




  • Sup Kambing + Nasi (tambahan) beserta sambal hijau, kobis mentah, timun dan kari kambing kosong.
Untuk sup kambing ni, perencah yang dia dipakai memang sangat thick. Boleh rasalah buah pelaga, bunga lawang, cengkih kayu manis dan sebagainya sebab rasa rempah tu agak kuat tapi balanced. Hidangan ni memang macam tu sebab nak hilangkan bau kambing tu at least bolehlah nak makan kan? Tapi yang terkilannya, portion untuk daging kambing tu sikit gila, dan agak liat. Dalam tu ada dalam empat slices kecil je untuk mangkuk yang besar. Rasa sup dia memang mantap tapi kalau nak kenyang memang taklah. Dengan harga RM10 semangkuk, korang rasa macam mana? Berbaloi?



  • Teh Ais + Air Kosong (ais)
All time favourite! Nak cerita apa lagi?


Itulah sedikit sebanyak pengalaman kami makan dekat 'House of Kambing'. Overall opinion aku -biasa je. Environment restoran ni agak best tapi kecewa part portion makanan versus harga. Jadi untuk mengurangkan rasa kekecewaan kami, ni sandwich aiskrim untuk tatapan korang (kebetulan ada penjual aiskrim kat luar kedai). 


Kepada yang berminat nak rasa tu bolehlah datang kalau nak rasa kelainan dan nak rasa kelainan masakan kambing. 

Sehingga lain kali.

#houseofkambing #bajetahumakan #cyberjaya #maepsserdang

No comments:

Post a Comment