Thursday, August 1, 2019

K-Fry: 'Ekspidisi' Rasa Ayam Goreng Korea

Pada beberapa hari yang lalu, aku terdetik nak try makan kat restoran K-Fry di IOI City Mall, Putrajaya. Yes, sebab selalu ramai sangat beratur sampai aku rasa doesn't make sense kena tunggu turn just untuk makan. Nak dijadikan cerita, dalam pukul 3 petang hari tersebut, aku dengan wife buat kerja gila sebab tahap curiosity kami yang tinggi.

Queue memang takde, kosong je depan pintu masuk restoran ni masa kami sampai. Kalau masa lunch, memang aku ucap good luck untuk korang yg tunggu. Dari pintu masuk, boleh nampak interior kedai ni yg tak ubah macam kelab malam restoran masa malam, gelap tapi dipenuhi lighting neon dan lampu kuning. Itu first impression aku - agak bagus.

 


Kami disambut oleh staff restoran dan ditunjukkan meja makan kami. Disertakan jugak dengan menu dan dilayan macam first class. Belum habis decide nak makan apa, diaorang dah datang. So, agak tip-top servis kat sini. Diorang pun macam enjoy dengan task masing-masing. Nampak la, kalau compare dengan restoran lain (*cough* KFC).

Dipendekkan cerita, kami siap order menu kami. Tiga item je, tapi dah cukup nak memadatkan perut dan abdomen kami:-


  • K'Razy Spicy Cheezy Fried Chiken Bumbuk - Ayam Goreng bahagian tight yang diperasakan dengan sos pedas Korea, disertakan dengan keju Mozarella dan kentang goreng. Tambahan plain rice (untuk complete-kan jumlah nutrien).

Ini, memang serving untuk 2 orang tapi kami rasa 3 - 4 orang pun boleh cukup kalau order extra side dish. Mozarella yang dicairkan fresh depan mata oleh staff yang pakar, dibalutkan ke ayam gorang yang dah diperisakan dengan sos istimewa K'Fry. Boleh pilih tahap pedas coating ayam ni (ada 3 tahap) masa order. Dari segi rasa dan tahap masak ayam gorang ni, memang well cooked, isi yang juicy dan kerak yang rangup. Memang terbaik! French fries tu memang pelengkap set ni. Cuma kena cepat-cepat habiskan sebab keju mozarella cepat sejuk dan kurang anjal akibat air-cond.



  • NyanGpa Blossom - Bawang goreang yang disalut tepung istimewa dan digoreng rangup gaya K'rispy berserta dengan krim minyak white truffle dan sos istimewa K'Fry.
Setengah orang mesti cakap, bawang je pun! Tapi yang ni betul-betul, bukan coobaan..! Seriously, first time aku makan bawang je sebagai main ingredient. Item ni agak kurang popular bila ditanya staf kat sini sebab dari segi preparation yang renyah dan masa menunggu yang agak lama. Tapi kami tryout sebab ada good feedback sebelum ni. Seketul bawang yang dipotong berbentuk bunga dan digorang rangup, seperti gambar dibawah. Kalau makan saja memang agak savory, tapi itulah gunanya condiments timun dan lobak. Kombinasi yang terbaik bila cubit satu potongan bawang goreng, celup dalam sos istimewa dan terus memasukkan dalam mulut sekali dengan timun dan lobak untuk mengimbangkan rasa. Siapa sangka, sayur pun sedap bila kena gaya.


  • Peach Mojito Ade - Minuman cocktail sparkling diperisakan dengan pic, limau nipis dan mint. Tambahan plain water untuk kurangkan manisan, lebihkan senyuman.
Tak perlu nak ulas banyak. Fruit punch! Ada ke yang tak suka? Yang ni versi premium bagi aku sebab agak complete rasa minuman ni. Rasa pic yang cukup, rasa limau nipis yang cukup, tambahan mint untuk bagi rasa refreshing yang cukup dan ais yang menyejukkan. Satu gelas ni kami share sebab kalau boleh kurangkan manisan dalam diet harian.


Jadi, begitulah 'ekspidisi' kami ke K'Fry. Untuk yang belum cuba tu bolehlah try. Tapi peringatan, bawa wang yang cukup sebab sekurang-kurangnya total harga menu di atas ni boleh cecah dalam RM100. Cuma, bagi aku, it worth every penny we spend sebab jumlah serving yang besar. Why not cuba sekali sekala manjakan selera korang.

Untuk yang berkenan, bolehlah tengok senarai menu K'Fry disini: https://kfry.my/menu/ .

Hingga bertemu lagi!

#kfry #bajetahumakan #cyberjaya #putrajaya





No comments:

Post a Comment